1396/12/17
با تست دیسک ( DISC ) در مصاحبه ستاره شوید و شغل را به دست بیاورید

خواه به دنبال کارآموزی باشید یا به دست آوردن شغلی مطلوب، مصاحبه ی شغلی اغلب اوقات مراسمی است که فشار عصبی در آن زیاد است و فارغ التحصیلان و دانشجویان باید از آن مرحله عبور کنند. اگرچه در اینترنت وب سایت های زیادی وجود دارد که "بهترین" پاسخ ها به سئوالات معمول مصاحبه ها را فراهم کرده است، بیان تجربیات به صورت داستان سرایی اغلب موثرترین راه برای به تصویر کشاندن ارزش منحصربه فردی است که شما برای یک سازمان خواهید داشت. جمله ی کلیشه ایِ "من کارمندی سخت کوش هستم" را برای زمان رقابت نگه دارید.

با این حال، اگر تیپ رفتاری  شما در تست دیسک ( DISC ) متفاوت از تیپ رفتاری  مصاحبه کننده باشد، یکی از شما باید نسبت به تیپ رفتاری  دیگری انعطاف نشان دهد تا ارتباطی محکم بین شما برقرار شود... آن کسی که باید سازگار شود خود شما هستید. بنابراین زمانی که داستان خود را بیان می کنید تیپ رفتاری  مصاحبه کننده را مد نظر داشته باشید.

برای مثال با توجه به تست دیسک ( تست DISC )، اگر مصاحبه کننده یک D باشد می توانید داستان موفقیت خود را با بیان نتایجی که کسب کردید شروع کنید و سپس به بیان موقعیت و کارهایی که در آن موقعیت انجام دادید تا به پیروزی برسید، بپردازید. وقتی حرف خود را با نتیجه ی کسب شده آغاز می کنید توجه فردی که تیپ رفتاری  D دارد را به خود جلب می کنید و چهارچوبی برای بیان جزئیات فراهم می کنید. بهترین راه برای ایجاد تأثیر مثبت در ذهن کسی که تیپ رفتاری  D دارد اختصار و شفافیت است.

اگر مصاحبه کننده تیپ رفتاری  I دارد ایرادی ندارد که لبخند بزنید و باهیجان صحبت کنید. کسانی که تیپ رفتاری  I دارند مجذوب انرژی مثبت می شوند. از مهارت ها و توانایی خود در تفکر خلاق برای حل مشکلات صحبت کنید. به علاوه از اینکه در حضور او هستید ابراز خوشحالی کنید و این را با صحبت کردن درباره ی محصولات یا خدمات آنها ثابت کنید.

اگر تیپ رفتاری  مصاحبه کننده S باشد، حسی گرم و صمیمی به شما منتقل خواهد کرد. اما نباید این حس را مدرکی تلقی کنید که شغل را به دست آورده اید. فردی که تیپ رفتاری  S دارد صرفاً به این دلیل که یک انسان هستید با شما خوب است، نه به این دلیل که متقاضی هستید. در این شرایط، داستانی که تعریف می کنید باید بر محور تأثیرات مثبتی باشد که بر دیگران گذاشته اید. این دیگران می تواند همکاران شما باشد، مشتریان یا خود جامعه. اگر بیش از حد درباره ی کارآیی یا سودمندی خود حرف بزنید از نظر او سرد و بی احساس جلوه خواهید کرد. این خو فقط به کاری که بلدید انجام بدهید علاقه مند نیست، بلکه نحوه ی انجام کار نیز برای او مهم است.

اگر متوجه شدید کسی که با شما مصاحبه می کند تیپ رفتاری  C دارد، جزئیات و منطقی که پشت تصمیم گیری های شما وجود داشته است را صبورانه شرح دهید و اینگونه بر او تأثیر مثبت بگذارید. در این شرایط می توانید زمان بیشتری را صرف بیان حقایق موجود در داستانتان کنید. گروه C می خواهند مطمئن شوند که کارآموز یا کارمند جدید، اقداماتی سخت کوشانه برای تضمین کیفیت کار صورت خواهد داد، نه اینکه بی نظم باشد و به خاطر هیجان زدگی های افراطی اشتباهات فراوانی داشته باشد. اگر تیپ رفتاری  شما I و یا D قوی باشد، باید در حضور مصاحبه کننده ای که تیپ رفتاری  C دارد از شدت تیپ رفتاری  خود بکاهید.

هدف شما در یک مصاحبه این نیست که به سئوالات پاسخ دهید (به هر حال کسی از شما بازجویی نمی کند) بله باید بتوانید خود را از سایر رقبا متمایز کنید که احتمالاً از کلیشه هایی که شما نمی خواهید از آنها استفاده کنید، استفاده کرده اند. ترکیب داستان پردازی موثر با دانش دیسک راهبردی قدرتمند جهت رسیدن به این هدف است. بخش دوم را که درباره ی "شناخت دیگران" بود دوباره مطالعه کنید تا بتوانید مهارت های خود را در سنجش تیپ رفتاری  دیسک مصاحبه کننده از طریق زبان بدن و لحن حرف زدنش افزایش دهید. دیسک ابزاری قدرتمند برای ابراز بهترین وجه وجود شما به دیگران است. به تیپ رفتاری  دیگران احترام بگذارید و به این ترتیب باعث شوید آنها بهتر بتوانند قدر دان سودی باشند که شما می توانید به سازمان آنها برسانید.

بازگشت